19/04/2024
„Mamo, czy możesz mi wypłacić kieszonkowe w Robuxach w tym tygodniu? Idę z przyjaciółmi na zakupy po nowe verch i wydałem wszystkie Robuxy w zeszłym tygodniu.” Brzmi znajomo? Jeśli nie jesteś zaznajomiony z popularną platformą gier wideo Roblox, to pytanie może brzmieć jak bełkot. Martwi Cię to? Nie jesteś sam. Rodzice i opiekunowie w całym kraju zmagają się z niepożądanymi zachowaniami finansowymi, które ich dzieci rozwijają w nieoczekiwanym miejscu: grach wideo.

W 2023 roku około 42 milionów z ponad 200 milionów graczy w gry wideo w Stanach Zjednoczonych to osoby poniżej 18 roku życia. Jeśli nie jesteś jednym z tych milionów, może Cię zaskoczyć, że większość gier wideo, w tym aplikacje na telefony i komputery, jest pełna możliwości wydawania pieniędzy na zakupy w grze. Zakupy te mogą obejmować wszystko, od rozszerzenia gry o dodatkowy poziom po zakup torebek Louis Vuitton dla wirtualnej postaci.
To duży biznes dla firm zajmujących się grami wideo i ból głowy dla każdego, kto ma dziecko lubiące grać w gry wideo. Oprócz zadania zapewnienia, że podczas grania nie dokonuje się przypadkowych zakupów, rodzice i opiekunowie muszą być świadomi, że ich dziecko rozwija wypaczone rozumienie tego, jak działają prawdziwe pieniądze, lub szkodliwe nawyki zarządzania pieniędzmi wynikające z nieustrukturyzowanej niezależności finansowej wirtualnych wydatków.
Mnóstwo okazji do wydawania pieniędzy
Podobnie jak większość aplikacji na telefony prosi o aktualizację lub zakup dodatkowych funkcji, gry wideo i aplikacje do gier często zachęcają użytkownika do wydawania pieniędzy. Zasadniczo te transakcje, znane również jako mikrotransakcje, są bezpośrednio związane z rozgrywką i oferują możliwości ulepszenia lub dodania czegoś do gry.
„Chcesz nowy zestaw zbroi dla swojej postaci? Cena to 20 dolarów.”
„Odblokowanie tego sekretnego poziomu będzie kosztować 30 dolarów.”
„Wypróbuj te nowe ulepszenia, aby miażdżyć cukierki! 5 dolarów za trzy.”
Typowe scenariusze, w których gracz musi zapłacić, aby odnieść sukces w grze, są znane jako „pay to win” (płać, aby wygrać). Gry, które można pobrać za darmo, ale mają funkcje premium, za które gracze muszą zapłacić, nazywane są „freemium”. Większość dzisiejszych najpopularniejszych gier wideo, komputerowych i telefonicznych to gry freemium lub mają elementy pay-to-win, a gracze, którzy decydują się płacić, wydają średnio do 76 dolarów miesięcznie.
Wirtualne centrum handlowe
Inny scenariusz wydatków ma miejsce na stronach internetowych poświęconych grom, czyli „platformach” takich jak Roblox.com. Podczas gdy samodzielne gry, takie jak Fortnite, oferują różne sposoby grania (samemu, z zespołem itp.), platformy oferują zupełnie różne rodzaje gier (wyścigi, strzelanki, strategie itp.) w jednym miejscu. Początkowy koszt grania na platformach może być niski – konta Roblox są darmowe – ale mikrotransakcje są nadal powszechne.
Platforma jest wirtualnym światem, czyli metaverse, a gracze tworzą wirtualną wersję siebie, zwaną awatarem, aby angażować się w gry i inne działania oferowane na platformie. Gracze mogą spotykać się z wirtualnymi wersjami swoich przyjaciół na platformach i wykonywać czynności, które mogliby robić w rzeczywistości, takie jak zakupy, a nawet uczestniczyć w wydarzeniach na żywo. Gracze mogą kupować wirtualne towary, czyli „verch”, takie jak ubrania, akcesoria lub inne przedmioty kosmetyczne, aby poprawić wygląd swojego awatara, nawet jeśli zakupy nie mają nic wspólnego z rozgrywką. To społeczne wydawanie pieniędzy w wirtualnym świecie.
Robux, V-Bucks i Minecoins
Wiele najpopularniejszych platform i gier poszło o krok dalej w zakupach w grze i stworzyło własną walutę do użytku w swojej grze:
- Robux to waluta w grze Roblox.
- V-Bucks to waluta używana w popularnej grze Fortnite.
- Gracze Minecrafta mogą używać Minecoins do zakupów w grze.
- Wirtualną walutą Pokémon Go są PokéCoins.
To tylko kilka z wielu walut gier wideo, których gracze używają do dokonywania zakupów po wejściu na platformę gier lub do gry. Waluty są kupowane za prawdziwe pieniądze i istnieją dla nich kursy wymiany. Kursy wahają się, ale w lipcu 2023 roku 10 dolarów to około 800 Robuxów, 1252 V-Bucksów, 1700 Minecoinsów i ponad 36 000 PokéCoinsów.
Fałszywa waluta, prawdziwe obawy finansowe
Przy wartościach wirtualnej waluty tak różniących się od wartości dolarów i ciągłej presji na wydawanie pieniędzy, może to stworzyć mylące, a być może niepokojące środowisko dla kogoś, kto uczy się zarządzać prawdziwymi pieniędzmi.
Na przykład, jeśli designerski plecak kosztuje 125 Robuxów na Robloxie, co stanowi tylko około 1,50 dolara amerykańskiego, gracz może odnieść nierealistyczne wrażenie o tym, ile kosztują towary w prawdziwym świecie. Nie znajdziesz wielu plecaków za tę cenę w Target. Ale ktoś, kto jeszcze nie robi sobie zakupów, zwłaszcza jeśli wydaje pieniądze rodzica lub opiekuna w grze, może nie dostrzec tego związku.
Na platformach gier zdarzają się również przypadki, w których towary są sprzedawane w ramach losowego pakietu, w którym użytkownik nie wie, co dostanie, kupując. Eksperci ostrzegają, że jest to koncepcja podobna do hazardu i nie jest dobra dla młodych uczniów, którzy nie zrozumieją implikacji, jeśli nie zostaną im one wyjaśnione przez rodzica lub osobę dorosłą.
Wirtualna niezależność finansowa
Gry i platformy gier mogą również prowadzić do rozwinięcia u gracza mentalności, w której wirtualna waluta jest cenniejsza niż prawdziwe pieniądze. Większość dzieci nie kupuje sobie ubrań ani akcesoriów online, ale w metaverse mają swobodę wydawania pieniędzy. Ta kontrola może potencjalnie sprawić, że prawdziwa waluta stanie się mniej atrakcyjna.
A dla dziecka, które uczy się zarządzania pieniędzmi, nienadzorowane wirtualne wydawanie pieniędzy może potencjalnie prowadzić do wykształcenia złych nawyków w zakresie budżetowania i oszczędzania pieniędzy, ponieważ są one stale zachęcane do wydawania tego, co zarabiają. Wirtualne wydawanie pieniędzy, podobnie jak większość aktywności online dla dzieci, powinno być ściśle monitorowane przez rodziców i opiekunów, aby zwalczać te nieidealne praktyki zarządzania pieniędzmi.
Rozwijanie dobrych nawyków finansowych i zrozumienia
Gry wideo nigdzie się nie wybierają i nie wszystkie są z natury złe. Dobrą wiadomością jest to, że przy odrobinie planowania i zainwestowanego czasu Twoje dziecko może cieszyć się grami wideo z dodatkową korzyścią w postaci rozwijania pozytywnego stosunku do pieniędzy.
Po pierwsze, w zakresie podstawowej kontroli wydatków, każda gra lub platforma ma ustawienia i narzędzia zaprojektowane zarówno z myślą o korzyściach dla dzieci, jak i bezpieczeństwie finansowym ich dorosłych. W zakresie rozwijania nawyków i edukacji istnieje kilka zdroworozsądkowych sposobów, aby pomóc dzieciom, jednocześnie pozwalając im cieszyć się grami wideo. Obejmują one:
- Granie w gry z dzieckiem. Pozwala to rodzicowi lub opiekunowi zrozumieć, co widzą i zapewnić kontekst dla wydatków, które mają miejsce.
- Angażowanie dziecka podczas zakupów artykułów spożywczych, ubrań i innych towarów. Rozpocznij dialog na temat tego, ile kosztują prawdziwe produkty, aby mogły zrozumieć różnicę między tym, co kupują w grze, a prawdziwymi wydatkami.
- Dawanie graczowi budżetu na zakupy w grze. Może to pomóc im wzięciu odpowiedzialności za własne wydatki i powiązaniu tego, ile ich wirtualne wydatki kosztują w rzeczywistości.
Obserwując i angażując się w działania dziecka, możesz pomóc mu w ukształtowaniu zrozumienia pieniędzy i zarządzania pieniędzmi, które jest mocno oparte na rzeczywistości.
Zacznij grać
Gry wideo z wirtualnymi wydatkami same w sobie mogą być postrzegane jako naturalny punkt wyjścia do nauczania dobrych nawyków finansowych. Ponieważ gracze są lub będą mieli możliwość wydawania pieniędzy, gra może z łatwością prowadzić do rozmów o oszczędzaniu, wydawaniu lub zarabianiu pieniędzy – nawet jeśli V-bucks nie można używać w sklepach stacjonarnych. Rozpoczynanie rozmów o pieniądzach, gdy dzieci są młodsze, nie zawsze jest łatwe, a gry mogą być sposobem na naukę podczas zabawy, więc skorzystaj z tego, póki możesz!
Istnieją również inne zasoby, które mogą pomóc, od książek po aplikacje i programy telewizyjne. I nie zapominaj, że Twój bank społecznościowy też jest tutaj. Oferujemy konta przeznaczone dla dzieci, nastolatków i młodzieży, zajęcia z zarządzania pieniędzmi oraz kluby, które zachęcają młodych ludzi do nauki o pieniądzach i angażowania się w zabawne, bezpłatne zajęcia przez cały rok.
Jeśli jesteś zainteresowany nauczaniem swojego dziecka dobrych nawyków finansowych, mamy produkty i informacje, które pomogą Ci zacząć już dziś.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Wirtualna waluta w grach a prawdziwe pieniądze, możesz odwiedzić kategorię Finanse.