21/02/2025
Pojęcie kraju trzeciego pojawia się w różnych kontekstach, najczęściej w odniesieniu do przepisów o ochronie danych osobowych, takich jak RODO, ale także w kontekście geopolitycznym i socjoekonomicznym, gdzie używa się terminu Trzeci Świat. Choć nazwy brzmią podobnie, odnoszą się do zupełnie różnych kwestii. W tym artykule przyjrzymy się bliżej obu tym pojęciom, wyjaśniając ich znaczenie i zakres.

Kraje Trzecie w Rozumieniu RODO
W kontekście Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO), termin państwo trzecie ma ściśle określone znaczenie. RODO reguluje przepływ danych osobowych, a jednym z kluczowych aspektów jest transfer danych poza Europejski Obszar Gospodarczy (EOG). Zgodnie z RODO, państwem trzecim jest każde państwo, które nie należy do EOG. Europejski Obszar Gospodarczy obejmuje kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandię, Norwegię i Liechtenstein.
Aby ustalić, czy dany kraj jest państwem trzecim w rozumieniu RODO, należy sprawdzić, czy należy on do EOG. Jeśli nie, to automatycznie kwalifikuje się jako państwo trzecie. Przykładowo, Stany Zjednoczone, Kanada, Japonia, Brazylia czy Szwajcaria są państwami trzecimi w kontekście RODO.

Transfer Danych Osobowych do Państw Trzecich
RODO reguluje przekazywanie danych osobowych do państw trzecich. Co do zasady, transfer danych do państwa trzeciego jest możliwy tylko pod pewnymi warunkami, mającymi na celu zapewnienie, że dane osobowe będą nadal odpowiednio chronione poza granicami EOG. RODO w rozdziale V określa szereg mechanizmów, które umożliwiają legalny transfer danych do państw trzecich.
Mechanizmy Legalizujące Transfer Danych
Istnieje kilka sposobów na legalne przekazywanie danych osobowych do państw trzecich. Najważniejsze z nich to:
- Decyzja Komisji Europejskiej stwierdzająca odpowiedni stopień ochrony: Komisja Europejska może wydać decyzję stwierdzającą, że dane państwo trzecie zapewnia odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. W takim przypadku transfer danych do takiego państwa trzeciego jest traktowany podobnie jak transfer wewnątrz EOG i nie wymaga dodatkowych zabezpieczeń. Przykłady krajów, wobec których wydano takie decyzje, to Szwajcaria, Kanada czy Argentyna. Należy jednak regularnie sprawdzać aktualny wykaz krajów objętych decyzjami Komisji Europejskiej, ponieważ sytuacja może się zmieniać.
- Standardowe Klauzule Umowne (SCC): To jedno z najczęściej stosowanych narzędzi. Komisja Europejska opracowała wzorcowe klauzule umowne, które administrator danych z EOG może zawrzeć w umowie z odbiorcą danych w państwie trzecim. Klauzule te zobowiązują odbiorcę danych do przestrzegania określonych standardów ochrony danych. Istnieją różne zestawy standardowych klauzul umownych, w zależności od relacji między eksporterem a importerem danych. Użycie SCC wymaga jednak dokonania oceny ryzyka transferu i w razie potrzeby wdrożenia dodatkowych środków bezpieczeństwa.
- Wiążące Reguły Korporacyjne (BCR): BCR są przeznaczone dla międzynarodowych korporacji. Są to wewnętrzne zasady ochrony danych osobowych, które muszą zostać zatwierdzone przez organy nadzorcze. Umożliwiają transfer danych wewnątrz grupy przedsiębiorstw, również do państw trzecich. Wdrożenie BCR jest procesem złożonym i czasochłonnym, ale zapewnia wysoki poziom ochrony danych w ramach międzynarodowej organizacji.
- Kodeksy Postępowania i Mechanizmy Certyfikacji: RODO przewiduje możliwość zatwierdzania kodeksów postępowania i mechanizmów certyfikacji, które mogą obejmować transfer danych do państw trzecich. Kodeks postępowania jest opracowywany przez stowarzyszenia lub inne podmioty reprezentujące określone kategorie administratorów lub podmiotów przetwarzających, a zatwierdzany przez organ nadzorczy. Mechanizm certyfikacji ma na celu potwierdzenie, że dany administrator lub podmiot przetwarzający przestrzega określonych standardów ochrony danych. Na chwilę obecną, w Polsce, Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) nie zatwierdził jeszcze kodeksów postępowania ani mechanizmów certyfikacji w kontekście transferu do państw trzecich.
- Klauzule Umowne Przyjęte przez Organ Nadzorczy i Zatwierdzone przez KE: Organy nadzorcze mogą opracowywać własne klauzule umowne dotyczące transferu danych do państw trzecich, które muszą zostać zatwierdzone przez Komisję Europejską. Podobnie jak w przypadku SCC Komisji Europejskiej, te klauzule stanowią podstawę prawną transferu.
- Uzgodnienia Administracyjne Między Organami lub Podmiotami Publicznymi: To mechanizm przeznaczony dla organów i podmiotów publicznych, umożliwiający im zawieranie umów międzynarodowych regulujących transfer danych do organów publicznych w państwach trzecich. Wymaga to zgody właściwego organu nadzorczego.
Wyjątki od Reguł Transferu
RODO przewiduje również szereg wyjątków, które w określonych sytuacjach pozwalają na transfer danych do państwa trzeciego nawet bez zastosowania powyższych mechanizmów. Są to wyjątki o charakterze szczególnym, stosowane w ściśle określonych przypadkach:
- Wyraźna zgoda osoby, której dane dotyczą: Transfer danych może być legalny, jeśli osoba, której dane dotyczą, wyrazi na niego wyraźną zgodę po uprzednim poinformowaniu o ryzyku związanym z brakiem decyzji Komisji Europejskiej i odpowiednich zabezpieczeń. Zgoda musi być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna.
- Transfer niezbędny do wykonania umowy z osobą, której dane dotyczą: Jeśli transfer danych do państwa trzeciego jest niezbędny do wykonania umowy między administratorem a osobą, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby przed zawarciem umowy, transfer jest dopuszczalny. Przykładowo, może to dotyczyć rezerwacji hotelu za granicą.
- Transfer niezbędny do zawarcia lub wykonania umowy w interesie osoby, której dane dotyczą: Podobnie, transfer jest dopuszczalny, jeśli jest niezbędny do zawarcia lub wykonania umowy zawartej w interesie osoby, której dane dotyczą, ale niekoniecznie z nią bezpośrednio. Może to dotyczyć np. umowy ubezpieczenia na podróż zagraniczną.
- Transfer niezbędny ze względu na ważny interes publiczny: Transfer danych może być uzasadniony ważnym interesem publicznym, np. w kontekście międzynarodowej współpracy w zwalczaniu przestępczości lub terroryzmu.
- Transfer niezbędny do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń: Jeśli transfer danych do państwa trzeciego jest niezbędny do dochodzenia roszczeń prawnych, jest to dopuszczalne.
- Transfer niezbędny do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą: W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia osoby, transfer danych do państwa trzeciego może być uzasadniony, jeśli jest niezbędny do ochrony jej żywotnych interesów, a osoba ta nie jest w stanie wyrazić zgody. Przykładem może być sytuacja udzielania pomocy medycznej za granicą.
- Transfer danych z rejestru publicznego: Transfer danych z rejestru publicznego, który jest publicznie dostępny, jest dopuszczalny, o ile spełnione są warunki dostępu do rejestru.
- Transfer w oparciu o prawnie uzasadniony interes administratora (wyjątek ostatniej szansy): W wyjątkowych sytuacjach, gdy żaden z powyższych mechanizmów lub wyjątków nie ma zastosowania, transfer danych może być dopuszczalny, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki: transfer nie jest powtarzalny, dotyczy ograniczonej liczby osób, jest niezbędny ze względu na ważne prawnie uzasadnione interesy administratora, a administrator zapewnił odpowiednie zabezpieczenia i poinformował organ nadzorczy i osobę, której dane dotyczą. Jest to wyjątek stosowany w naprawdę wyjątkowych przypadkach.
Kraje Trzeciego Świata – Perspektywa Socjoekonomiczna
Termin Trzeci Świat ma zupełnie inne znaczenie i pochodzenie niż państwo trzecie w RODO. Trzeci Świat to pojęcie socjoekonomiczne i geopolityczne, które powstało w okresie Zimnej Wojny. Odnosiło się pierwotnie do krajów, które nie należały ani do Pierwszego Świata (kraje kapitalistyczne, rozwinięte, często zachodnie), ani do Drugiego Świata (kraje komunistyczne, bloku wschodniego). Trzeci Świat obejmował zatem kraje rozwijające się, często byłe kolonie, charakteryzujące się niższym poziomem rozwoju gospodarczego, społecznym i politycznym.
Geneza i Krytyka Pojęcia
Pojęcie Trzeci Świat zyskało popularność w latach 50. i 60. XX wieku. Miało na celu kategoryzację krajów w kontekście podziału świata na bloki polityczne i ideologiczne. Jednak z biegiem czasu termin ten stał się przedmiotem krytyki. Wskazywano, że kraje określane jako Trzeci Świat są bardzo zróżnicowane i nie można ich wrzucać do jednej kategorii. Kraje takie jak Niger, Argentyna, Korea Południowa czy Kuwejt, choć kiedyś zaliczane do Trzeciego Świata, różnią się drastycznie pod względem rozwoju gospodarczego, kultury i polityki.

Koniec Zimnej Wojny i dynamiczny rozwój gospodarczy wielu krajów rozwijających się podważyły zasadność terminu Trzeci Świat. Obecnie jest on uważany za anachroniczny, upraszczający i wartościujący. Nabierał on często negatywnego, deprecjonującego zabarwienia. Alternatywnymi określeniami, które są częściej stosowane, są kraje rozwijające się, kraje globalnego Południa lub kraje o niskim i średnim dochodzie.
Przykłady Krajów Trzeciego Świata (w historycznym kontekście)
W historycznym kontekście, do Trzeciego Świata zaliczano wiele krajów z Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej. Przykłady to:
- Afryka: Nigeria, Demokratyczna Republika Konga, Etiopia, Tanzania, Egipt
- Azja: Indie, Indonezja, Pakistan, Wietnam, Filipiny
- Ameryka Łacińska: Brazylia, Argentyna, Meksyk, Kolumbia, Peru
Należy jednak pamiętać, że wiele z tych krajów dynamicznie się rozwija i termin Trzeci Świat nie oddaje już ich aktualnej sytuacji. Współcześnie, kategoryzacja krajów opiera się raczej na wskaźnikach ekonomicznych i społecznych, takich jak PKB na mieszkańca, wskaźnik rozwoju społecznego (HDI) czy poziom ubóstwa.

Osoba z Państwa Trzeciego
Pojęcie osoby z państwa trzeciego również pojawia się w kontekście prawa, w tym prawa migracyjnego i prawa pracy, choć nie jest zdefiniowane w RODO. Zazwyczaj odnosi się do osób, które nie są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, EOG ani Szwajcarii. W kontekście RODO, pojęcie to jest mniej istotne, kluczowe jest pojęcie państwa trzeciego jako terytorium poza EOG, do którego transferowane są dane osobowe. Ochrona danych osobowych przysługuje wszystkim osobom fizycznym, niezależnie od ich obywatelstwa czy miejsca zamieszkania, w odniesieniu do przetwarzania ich danych osobowych w UE lub w związku z ofertą towarów lub usług skierowaną do osób w UE, lub monitorowania ich zachowania w UE.
Podsumowanie
Podsumowując, pojęcie kraju trzeciego ma różne znaczenia w zależności od kontekstu. W RODO państwo trzecie to kraj spoza EOG, a regulacje dotyczące transferu danych do tych krajów mają na celu zapewnienie ochrony danych osobowych. Z kolei termin Trzeci Świat to pojęcie socjoekonomiczne i geopolityczne o historycznym charakterze, odnoszące się do krajów rozwijających się. Współcześnie termin ten jest krytykowany i rzadziej stosowany. Zrozumienie różnic między tymi pojęciami jest kluczowe dla właściwej interpretacji przepisów i analizy sytuacji międzynarodowej.
Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ)
- Co to jest państwo trzecie w rozumieniu RODO?
Państwo trzecie w RODO to każde państwo, które nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). EOG obejmuje kraje UE, Islandię, Norwegię i Liechtenstein. - Jakie kraje należą do państw trzecich w kontekście RODO?
Przykłady państw trzecich to Stany Zjednoczone, Kanada, Wielka Brytania (po Brexicie), Szwajcaria, Japonia, Brazylia, Chiny, Australia i wiele innych krajów spoza EOG. - Czy transfer danych do państwa trzeciego jest zawsze nielegalny?
Nie, transfer danych do państwa trzeciego nie jest automatycznie nielegalny. RODO przewiduje mechanizmy legalizujące transfer, takie jak decyzje Komisji Europejskiej o odpowiednim stopniu ochrony, standardowe klauzule umowne (SCC), wiążące reguły korporacyjne (BCR) i wyjątki w określonych sytuacjach. - Czy Polska jest państwem trzecim dla USA w kontekście RODO?
Nie, Polska nie jest państwem trzecim dla USA. Polska jest krajem członkowskim Unii Europejskiej i należy do EOG. To USA jest państwem trzecim dla Polski i innych krajów EOG. - Co to znaczy Trzeci Świat?
Trzeci Świat to historyczne pojęcie socjoekonomiczne i geopolityczne, odnoszące się do krajów rozwijających się, często byłych kolonii, które nie należały ani do bloku kapitalistycznego, ani komunistycznego w okresie Zimnej Wojny. Obecnie termin ten jest uważany za anachroniczny i upraszczający. - Jakie kraje były zaliczane do Trzeciego Świata?
Do Trzeciego Świata zaliczano wiele krajów z Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej, charakteryzujących się niższym poziomem rozwoju gospodarczego i społecznego. Przykłady to Nigeria, Indie, Brazylia, Egipt i wiele innych.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Kraje Trzecie w Kontekście RODO i Nie Tylko, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.