20/03/2025
Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), obecnie PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o., jest ważnym przedsiębiorstwem w sektorze transportu kolejowego w Polsce. Specjalizuje się w towarowych przewozach kolejowych i zarządzaniu infrastrukturą linii kolejowej nr 65. Powstała w wyniku restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych (PKP) i od ponad dwóch dekad odgrywa znaczącą rolę w krajowym rynku przewozów towarowych.

Geneza i Historia Linii Hutniczo-Siarkowej
Historia LHS sięga lat 70. XX wieku, kiedy to w 1974 roku rozpoczęto projektowanie linii kolejowej mającej połączyć Hrubieszów z Hutą Katowice. Inicjatywa ta miała na celu usprawnienie transportu surowców i towarów przemysłowych. W 1975 roku powołano Zarząd Linii Hrubieszów – Huta Katowice (w budowie), co dało początek intensywnym pracom budowlanym. Już 30 listopada 1979 roku cała linia została oficjalnie otwarta, otrzymując nazwę Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS). Nazwa odzwierciedlała pierwotne plany transportu siarki, choć ostatecznie głównym towarem stała się ruda żelaza.
Po uruchomieniu linii, zarządzanie nią było podzielone między Wschodnią i Śląską Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych (DOKP). W działaniach związanych z LHS uczestniczyło wiele zakładów PKP, co czasami utrudniało spójne zarządzanie i eksploatację. Zmiany organizacyjne były nieuniknione, aby zoptymalizować funkcjonowanie tak strategicznej linii kolejowej.
Zakład Eksploatacji LHS – Krok ku Jednolitej Strukturze
W latach 90. XX wieku podjęto kroki w kierunku utworzenia jednolitej struktury zarządzania LHS. Na przełomie lat 1996 i 1997 w ramach PKP rozpoczęto budowę Zakładu Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej. Zakład ten rozpoczął działalność 1 stycznia 1997 roku, przejmując eksploatację linii nr 65 i operując na całej jej długości. Był to ważny etap konsolidacji zarządzania LHS, choć utrzymanie infrastruktury nadal leżało w gestii innych zakładów PKP.
Kolejnym krokiem było powołanie 1 maja 2000 roku jednostki PKP Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej. Ta jednostka kompleksowo zajmowała się eksploatacją i utrzymaniem linii LHS, co jeszcze bardziej usprawniło jej funkcjonowanie i przygotowało grunt pod dalsze zmiany organizacyjne.
Przekształcenie w PKP LHS Sp. z o.o. i Dalszy Rozwój
Kluczowym momentem w historii LHS było przekształcenie w spółkę prawa handlowego. 1 grudnia 2000 roku sporządzono akt założycielski spółki, a 1 lipca 2001 roku PKP Zakład Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej przekształcono w PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.. Zmiana nazwy na „szerokotorowa” odzwierciedlała charakter linii i fakt, że transport siarki nie był już priorytetowy. Spółka rozpoczęła działalność operacyjną, uzyskując niezbędne koncesje na przewozy i zarządzanie infrastrukturą.
W 2015 roku, PKP LHS osiągnęła znaczący udział w krajowym rynku przewozów towarowych, wynoszący 4,30% pod względem przewiezionej masy towarów i 6,24% pod względem wykonanej pracy przewozowej. Te wyniki plasowały ją w czołówce przewoźników w Polsce, co świadczy o jej silnej pozycji i efektywności operacyjnej.
Próby Prywatyzacji i Obecny Status Własności
W 2004 roku, w ramach restrukturyzacji PKP, planowano prywatyzację PKP LHS. Rozważano różne scenariusze, w tym utworzenie polsko-rosyjsko-ukraińskiej spółki z udziałem LHS. Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji grupy PKP S.A. zakładała sprzedaż spółki inwestorowi strategicznemu do 2007 roku. Jednak plany te nie doszły do skutku z powodu sprzeciwu związków zawodowych, które obawiały się o przyszłość pracowników i stabilność przedsiębiorstwa.
Pomimo prób prywatyzacji, PKP LHS pozostała w strukturach Grupy PKP. W kontekście własnościowym, można stwierdzić, że właścicielem PKP LHS jest pośrednio Skarb Państwa, poprzez Polskie Koleje Państwowe S.A., które są właścicielem udziałów w spółce PKP LHS sp. z o.o. Dokładna struktura własnościowa jest złożona, ale kluczowe jest to, że przedsiębiorstwo pozostaje pod kontrolą państwa.

Współczesność i Nowy Prezes Zarządu
PKP LHS dynamicznie reaguje na zmiany w otoczeniu gospodarczym. Spółka przeszła przez okres zmniejszenia przewozów w latach 2005 i 2008/2009, co było związane z sytuacją w Hucie Katowice i dekoniunkturą na rynku stali. W odpowiedzi na te wyzwania, PKP LHS podjęła działania dywersyfikacyjne, zmniejszając udział rudy żelaza w przewozach i poszukując nowych rynków i towarów.
Spółka inwestuje w rozwój infrastruktury, modernizację taboru i rozbudowę terminali przeładunkowych. Przykładowo, uruchomiono terminal Szczebrzeszyn LHS w 2008 roku, a także podejmuje się działania w zakresie terminalu w Klemensowie. Te inwestycje mają na celu zwiększenie przepustowości linii i zdolności przewozowych, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku.
Ważną informacją z września 2024 roku jest powołanie nowego członka zarządu PKP LHS – Jacka Grabka. Dołączył on do zarządu, w skład którego wchodzą Prezes Zarządu Łukasz Górecki oraz członek zarządu Dariusz Sikora. Jacek Grabek posiada bogate doświadczenie menedżerskie i w sektorze publicznym, co ma wzmocnić zarządzanie spółką i przyczynić się do jej dalszego rozwoju.
Podsumowanie
Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) jest strategicznym przedsiębiorstwem dla polskiej gospodarki, odgrywającym kluczową rolę w transporcie towarowym. Od swoich początków jako projekt linii kolejowej, poprzez liczne zmiany organizacyjne i próby prywatyzacji, aż po współczesność, PKP LHS pozostaje ważnym elementem systemu Polskich Kolei Państwowych i całego sektora transportowego w Polsce. Jej historia to przykład adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i nieustannego dążenia do rozwoju i efektywności.
Najczęściej Zadawane Pytania (FAQ)
Kto jest właścicielem LHS?
Formalnie, właścicielem PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. są Polskie Koleje Państwowe S.A. W konsekwencji, pośrednim właścicielem jest Skarb Państwa.
Czym zajmuje się LHS?
PKP LHS specjalizuje się w towarowych przewozach kolejowych, zarządzaniu infrastrukturą linii kolejowej nr 65 oraz świadczy usługi związane z transportem ładunków.
Kiedy powstała spółka LHS?
Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o. została utworzona 1 lipca 2001 roku w wyniku przekształcenia PKP Zakładu Eksploatacji Linii Hutniczo-Siarkowej.
Kto jest nowym prezesem LHS?
Prezesem Zarządu PKP LHS jest Łukasz Górecki. Od września 2024 roku do zarządu dołączył Jacek Grabek jako członek zarządu.
Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS): Historia i Właściciel, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.