Do czego służą księgi w grze Skyrim?

Księgi w Skyrim: Przewodnik po księgach biznesowych i czarnych księgach

29/01/2025

Rating: 4.14 (2888 votes)

W rozległym świecie Skyrim, księgi pełnią różnorodne funkcje, od przedmiotów fabularnych po potężne artefakty. W tym artykule przyjrzymy się dwóm głównym rodzajom ksiąg, które można znaleźć w grze: księgom biznesowym i Czarnym Księgom, wyjaśniając ich przeznaczenie, lokalizacje i potencjalne korzyści.

Spis treści

Księgi biznesowe: narzędzia Cechu Złodziei

Księgi biznesowe w Skyrim to przedmioty związane z zadaniami dla Cechu Złodziei. Te niepozorne księgi są kluczowe w misjach zleconych przez Delvina Mallory'ego, którego można spotkać w Rozdartej Bani w Pękninie.

Gdzie są czarne księgi w Skyrim?
Czarna księga: Włókno i filigran (Filament and Filigree) Są to nordyckie ruiny na południowy wschód od Kruczej Skały, przebywają w nich draugry. Wejście do środka nie będzie możliwe, dopóki nie ukończysz pobocznego zadania "Wykopalisko" (Unearthed), które można wykonać na wyspie Solstheim.

W zadaniach typu "Zlecenie liczbowe", Złodziej-Smok musi zdobyć księgę biznesową z określonej lokacji w Skyrim i sfałszować w niej informacje. Te misje są generowane losowo i stanowią część serii zadań mających na celu odbudowę wpływów Cechu Złodziei w Skyrim.

Czarne Księgi: bramy do Apokryfu i zakazanej wiedzy

Czarne Księgi to zupełnie inna kategoria ksiąg w Skyrim. Są to daedryczne artefakty stworzone przez Hermaeusa Morę, daedrycznego księcia przeznaczenia i wiedzy. Czarne Księgi zawierają zakazaną wiedzę, pochodzącą z przeszłości, a nawet przyszłości, i otwierają przejścia do Apokryfu, jego daedrycznej domeny.

Charakterystyczną cechą Czarnych Ksiąg jest okładka zdobiona rysunkiem mackowatej głowy, symbolizującej Hermaeusa Morę. Po otwarciu Czarnej Księgi czytelnik zostaje przeniesiony do Apokryfu, krainy pełnej zakazanej wiedzy i niebezpieczeństw.

Podróż do Apokryfu

Po wejściu do Czarnej Księgi, ciało czytelnika pozostaje w Skyrim, oplecione mackami, które wiążą je z księgą. Jednak świadomość przenosi się do Apokryfu. Dla zwykłych śmiertelników taka podróż często kończy się obłędem, ale ci, którzy potrafią ochronić swój umysł, mogą zyskać potężną wiedzę.

Czarne Księgi stanowią kluczowy element dodatku Dragonborn, ale można je znaleźć również podczas eksploracji Solstheim i wykonywania zadań pobocznych. Ważne jest, że zadania związane z Czarnymi Księgami są niezależne od siebie, a kolejność ich wykonywania nie ma znaczenia.

Niebezpieczeństwa i wyzwania Apokryfu

Apokryf to kraina pełna wyzwań i niebezpieczeństw. Oto kilka wskazówek, które pomogą ci przetrwać podróż przez domenę Hermaeusa Mory:

  • Śmierć w Apokryfie: Jeśli zginiesz w Apokryfie, twoja świadomość powróci do ciała w Skyrim.
  • Wrogowie: W Apokryfie spotkasz głównie dwa rodzaje wrogów: czyhaczy (lurker), którzy pełnią rolę strażników, i poszukiwaczy (seeker), prawdopodobnie zbłąkane byty poszukujące wiedzy.
  • Ciemność: Niektóre obszary Apokryfu są bardzo ciemne i powodują spadek zdrowia. Używaj czarów oświetlających lub pochodni, aby tego uniknąć.
  • Rozwiązywanie zagadek: Aby otwierać przejścia, aktywować schody lub wrota, szukaj lampionów Scrye. Czasami konieczne jest pokonanie czyhacza, aby odblokować dalszą drogę.
  • Skarby: W Apokryfie znajdziesz naczynia i skorupy, które pełnią funkcję skrzyń i mogą zawierać cenne przedmioty.
  • Punkty odnowienia: Szukaj chrzcielnic - niebieskie odnawiają manę, a zielone kondycję.
  • Księgi umiejętności: Apokryf jest pełen ksiąg, których przeczytanie zwiększa umiejętności twojej postaci.
  • Kamienie dusz: Wiele miejsc w Apokryfie zawiera kamienie dusz.
  • Maza: Unikaj zbliżania się do mazi, ponieważ wychodzą z niej macki zadające obrażenia.
  • Nagrody: Na końcu każdej Czarnej Księgi otrzymasz do wyboru unikalną wiedzę: trwałą zdolność lub moc.
  • Powrót do Apokryfu: Znalezione Czarne Księgi pozostają w ekwipunku i można ich używać w dowolnym momencie, aby powrócić do Apokryfu i zmienić wybraną wiedzę.
  • Powrót do Skyrim: Będąc w Apokryfie, możesz otworzyć Czarną Księgę i powrócić do Skyrim (Solstheim). Ponowne otwarcie księgi przeniesie cię do miejsca w Apokryfie, w którym ostatnio byłeś.

Przegląd Czarnych Ksiąg

W Skyrim dostępnych jest kilka Czarnych Ksiąg, z których każda oferuje unikalne wyzwania i nagrody. Poniżej znajdziesz szczegółowy opis każdej z nich:

Czarna Księga: Włókno i filigran (Filament and Filigree)

  • Wymagania: Ukończenie zadania pobocznego "Wykopalisko" (Unearthed) na Solstheim.
  • Lokalizacja: Kurhan Kolbjorn (Kolbjorn Barrow), nordyckie ruiny na południowy wschód od Kruczej Skały.
  • Przeciwnicy: Draugry, poszukiwacze, czyhacze.
  • Nagrody (moc do wyboru):
    • Sekret siły (Secret of Strength): Przez 30 sekund potężne ataki nie zużywają punktów kondycji.
    • Wiedza tajemna (Secret of Arcana): Przez 30 sekund czary nie zużywają punktów many.
    • Sekret ochrony (Secret of Protection): Przez 30 sekund otrzymywane obrażenia są zmniejszone o połowę.

Czarna Księga: Ukryty zmierzch (The Hidden Twilight)

  • Wymagania: Ukończenie zadania pobocznego "Niechętna zarządczyni" (Reluctant Steward) w Tel Mithryn.
  • Lokalizacja: Tel Mithryn, wieża zaklinacza Nelotha.
  • Apokryf: Składa się z ośmiu rozdziałów, pełnych poszukiwaczy i czyhaczy. W rozdziale V znajdują się księgi umiejętności dla różnych szkół magii.
  • Nagrody (moc do wyboru):
    • Agonia Mory (Mora's Agony): Wywołuje pole macek zatruwających wrogów.
    • Uścisk Mory (Mora's Grasp): Unieruchamia cel między Apokryfem a Tamriel.
    • Łaska Mory (Mora's Boon): Całkowicie przywraca zdrowie, manę i wytrzymałość.

Czarna Księga: Blady regent (The Sallow Regent)

  • Wymagania: Brak.
  • Lokalizacja: Kurhan na Białym Grzbiecie (White Ridge Barrow), nordyckie ruiny na północy Solstheim.
  • Przeciwnicy: Pająki, bandyci, smoczy kapłan Dukaan.
  • Dodatkowe atrakcje Kurhanu: Narzędzie do tworzenia pajęczych czarów, Ściana Słów (krzyk "Cyklon").
  • Apokryf: Mały obszar, ciemność powoduje spadek zdrowia.
  • Nagrody (trwała zdolność do wyboru):
    • Poszukiwacz potęgi (Seeker of Might): Umiejętności bojowe o 10% skuteczniejsze.
    • Poszukiwacz magii (Seeker of Sorcery): Czary kosztują o 10% mniej many.
    • Poszukiwacz cieni (Seeker of Shadows): Umiejętności związane z ukrywaniem się o 10% skuteczniejsze.

Czarna Księga: Nieopowiedziane legendy (Untold Legends)

  • Wymagania: Brak.
  • Lokalizacja: Benkongerike, lodowa jaskinia na Solstheim.
  • Przeciwnicy: Rieklingi, sierściogrzbiety, poszukiwacze, czyhacze.
  • Dodatkowe atrakcje Benkongerike: Ściana Słów (krzyk "Cyklon"), zagadka z kamieniami.
  • Apokryf: Składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale IV znajdują się księgi umiejętności dla złodzieja oraz księga czarów "Przywołanie poszukiwacza".
  • Nagrody (moc do wyboru):
    • Dremorski kupiec (Dremora Merchant) - moc "Czarny Rynek": Przyzywa dremorę-kupca.
    • Dremorski lokaj (Dremora Butler) - moc "Tajemny sługa": Przyzywa dremorę-lokaja do przenoszenia przedmiotów.
    • Widmowy bęben (Spectral Drum) - moc "Wiedza bardów": Przyzywa widmowy bęben zwiększający tempo odzyskiwania kondycji.

Czarna Księga: Wichry zmian (The Winds of Change)

  • Wymagania: Zadanie "Ostatnie zejście" (The Final Descent) w Kruczej Skale.
  • Lokalizacja: Podziemia Kruczej Skały, podczas zadania "Ostatnie zejście".
  • Apokryf: Prosty obszar, bez rozdziałów.
  • Nagrody (trwała zdolność do wyboru):
    • Intuicja towarzysza (Companion's Insight): Ataki, Krzyki i czary bojowe nie ranią kompanów.
    • Intuicja kochanka (Lover's Insight): Zwiększone obrażenia i lepsze ceny u handlarzy płci przeciwnej.
    • Intuicja uczonego (Scholar's Insight): Dodatkowy punkt umiejętności przy czytaniu ksiąg wiedzy.

Pytania i odpowiedzi (FAQ)

Czy Czarne Księgi są trudne do znalezienia?
Niektóre Czarne Księgi są łatwo dostępne, inne wymagają wykonania zadań pobocznych lub eksploracji trudniejszych lokacji.
Czy muszę walczyć w Apokryfie?
Tak, Apokryf jest pełen wrogów, głównie poszukiwaczy i czyhaczy, których musisz pokonać, aby postępować dalej.
Czy nagrody z Czarnych Ksiąg są warte wysiłku?
Zdecydowanie! Czarne Księgi oferują unikalne moce i zdolności, które mogą znacząco wzmocnić twoją postać.
Czy mogę wrócić do Apokryfu po ukończeniu Czarnej Księgi?
Tak, Czarne Księgi pozostają w twoim ekwipunku i możesz ich używać w dowolnym momencie, aby ponownie odwiedzić Apokryf i zmienić wybraną wiedzę.

Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomógł ci zrozumieć rolę ksiąg w Skyrim, zarówno tych biznesowych, jak i Czarnych Ksiąg. Eksploruj, odkrywaj i czerp korzyści z zakazanej wiedzy Hermaeusa Mory!

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Księgi w Skyrim: Przewodnik po księgach biznesowych i czarnych księgach, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.

Go up