Ile lat wstecz można złożyć PIT?

Kontrole Urzędu Skarbowego w 2025: Ile Lat Wstecz?

27/02/2025

Rating: 4.27 (2971 votes)

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków, w tym z prawidłowym rozliczaniem podatków. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy wywiązują się z tego zadania sumiennie. Urząd skarbowy ma narzędzia, by to kontrolować, a jednym z kluczowych aspektów jest okres, za jaki może dokonać kontroli. Wielu podatników zastanawia się, ile lat wstecz może kontrolować urząd skarbowy w 2025 roku i jak uniknąć potencjalnych konsekwencji.

Ile lat wstecz może kontrolować urząd skarbowy 2025?
Kontrole nawet pięć lat wstecz Choć unijna dyrektywa obejmuje raportowanie transakcji z lat 2023-2024, to w sytuacji, kiedy skarbówka podejrzewa, że ktoś z płaceniem podatków jest na bakier, może przeprowadzić kontrolę obejmującą nawet pięć lat wstecz.
Spis treści

Zasadnicza Zasada: Pięć Lat Wstecz

Podstawową zasadą jest, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Oznacza to, że w 2025 roku, co do zasady, urząd skarbowy może kontrolować podatki za lata 2020 i późniejsze. Przykładowo, podatek PIT za rok 2019, którego termin płatności upłynął w 2020 roku, przedawni się z końcem 2025 roku. Jednak ta ogólna zasada posiada szereg wyjątków i modyfikacji, które mogą wydłużyć okres kontroli.

Wyjątki i Wydłużenia Terminu Przedawnienia

Istnieje szereg sytuacji, które mogą spowodować zawieszenie lub przerwanie biegu terminu przedawnienia. Zawieszenie oznacza, że bieg terminu zatrzymuje się na pewien czas, a następnie biegnie dalej. Przerwanie natomiast powoduje, że termin przedawnienia zaczyna biec od nowa, od momentu wystąpienia określonego zdarzenia. Do najczęstszych przyczyn wydłużenia terminu przedawnienia należą:

  • Postępowanie egzekucyjne: Zastosowanie środka egzekucyjnego, takiego jak zajęcie rachunku bankowego, przerywa bieg terminu przedawnienia. Termin zaczyna biec na nowo od dnia następującego po dniu zastosowania środka egzekucyjnego. Ważne jest, aby podatnik został poinformowany o zajęciu majątku.
  • Postępowanie karno-skarbowe: Wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, związane z niewykonaniem zobowiązania podatkowego, zawiesza bieg terminu przedawnienia. Termin biegnie dalej od dnia następującego po dniu prawomocnego zakończenia postępowania karno-skarbowego. Podatnik musi być zawiadomiony o wszczęciu takiego postępowania.
  • Układ ratalny, odroczenie terminu płatności: Wydanie decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku, rozłożeniu na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej zawiesza bieg terminu przedawnienia.
  • Skarga do sądu administracyjnego: Wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą zobowiązania podatkowego zawiesza bieg terminu przedawnienia.
  • Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego: Doręczenie postanowienia o przyjęciu zabezpieczenia zobowiązania podatkowego lub zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zawiesza bieg terminu przedawnienia.
  • Wystąpienie o opinię Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania: Wystąpienie przez Szefa KAS o opinię Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania w sprawie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania zawiesza bieg terminu przedawnienia.
  • Współpraca międzynarodowa: Wystąpienie przez organ podatkowy do organu innego państwa o udzielenie informacji potrzebnych do ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego zawiesza bieg terminu przedawnienia.

Poniższa tabela przedstawia podsumowanie przesłanek wydłużenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego:

Przesłanki wydłużenia biegu terminu przedawnieniaSkutek wydłużenia biegu terminu przedawnienia
  • Wydanie decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku, odroczeniu zapłaty zaległości podatkowej, rozłożeniu na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej
  • Wejście w życie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminu płatności podatku
  • Wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie ich popełnienia wiąże się z niewykonaniem zobowiązania podatkowego
  • Wniesienie do sądu administracyjnego skargi na decyzję dotyczącą zobowiązania podatkowego
  • Wniesienie do sądu powszechnego żądania ustalenia istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa
  • Doręczenie postanowienia o przyjęciu przez organ podatkowy od podatnika zabezpieczenia zobowiązania podatkowego lub doręczenie zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
  • Doręczenie zawiadomienia o przystąpieniu do zabezpieczenia zobowiązania podatkowego
  • Wystąpienie przez Szefa KAS, na wniosek strony, o opinię Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania co do zasadności zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania lub środków ograniczających umowne korzyści
nierozpoczęcie albo zawieszenie
  • Wystąpienie przez organ podatkowy do organu innego państwa o udzielenie informacji potrzebnych do ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego
  • Wszczęcie procedury wzajemnego porozumiewania na podstawie ratyfikowanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli ta umowa nie przewiduje możliwości wprowadzenia w życie zawartego porozumienia bez względu na terminy przedawnienia
  • Wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji określającej warunki cofnięcia skutków unikania opodatkowania
zawieszenie
  • Ogłoszenie upadłości
  • Zastosowanie środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony
przerwanie

Najem Krótkoterminowy Pod Lupą Fiskusa

Szczególną uwagę organów skarbowych w ostatnim czasie przyciąga najem krótkoterminowy, oferowany na platformach takich jak Booking.com czy Airbnb. Od lipca ubiegłego roku obowiązuje w Polsce ustawa wdrażająca unijną dyrektywę, mającą na celu uporządkowanie szarej strefy najmu krótkoterminowego. Platformy te raportują transakcje, a wynajem krótkoterminowy traktowany jest jako świadczenie usług hotelarskich. Jeśli skarbówka uzna, że jest prowadzony w sposób zorganizowany i ciągły, może nakazać rejestrację działalności gospodarczej. Nawet okazjonalny wynajem, spełniający kryteria regularności, może zostać uznany za działalność gospodarczą.

W kontekście najmu krótkoterminowego, kontrole urzędu skarbowego mogą obejmować nawet pięć lat wstecz. Chociaż unijna dyrektywa dotyczy raportowania transakcji z lat 2023-2024, w przypadku podejrzenia nieprawidłowości, skarbówka może sięgnąć dalej. Konsekwencje nieujawnienia dochodów z najmu krótkoterminowego mogą być dotkliwe, obejmując kary finansowe, odsetki, a w skrajnych przypadkach sankcje karno-skarbowe. Kary nakładane przez urząd skarbowy mogą sięgać nawet 20-30 tysięcy złotych, a w przypadku oszustwa podatkowego nawet 21,6 miliona złotych.

Jak zaksięgować zapłacony podatek PIT-4?
Zapłatę podatku PIT-4 powinno się zaksięgować na podstawie wyciągu bankowego, tak samo jak księgujemy wszystkie inne wpłaty od klientów. Dokonać tego można w następujący sposób: Zakładka księgowość -> księgi handlowe -> dodaj zapis -> rodzaj dokumentu -> wyciąg bankowy.

Jakie Podatki Należy Odprowadzić od Najmu Krótkoterminowego?

Dochody z najmu krótkoterminowego podlegają opodatkowaniu. W zależności od formy opodatkowania, należy odprowadzić:

  • 8% podatek VAT od przychodów z najmu krótkoterminowego.
  • Podatek PIT lub CIT, w zależności od formy opodatkowania.
  • 23% podatek VAT od importu usług (tzw. odwrócona płatność) od prowizji zagranicznych portali ogłoszeniowych.
  • Nieodprowadzone składki ZUS, jeśli działalność spełnia kryteria działalności gospodarczej.
  • Opłaty dla samorządów, np. opłata miejscowa.

Kary Nie Tylko Podatkowe

Kary za nielegalny najem mieszkań to nie tylko sankcje podatkowe. Prowadzenie działalności gospodarczej bez rejestracji grozi grzywną do 5 tysięcy złotych. Niedopełnienie obowiązków związanych z rejestracją gości i ewidencją meldunkową może skutkować grzywną do 1000 złotych. Naruszenie przepisów przeciwpożarowych to kara nawet do 10 tysięcy złotych. W przypadku stwierdzenia oszustwa podatkowego, kara może wynosić do 720 stawek dziennych, co przy maksymalnej stawce daje wspomniane 21,6 miliona złotych.

Przedawnienie Podatków Zabezpieczonych Hipoteką Przymusową

Zobowiązanie podatkowe zabezpieczone hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym formalnie nie ulega przedawnieniu. Jednak po upływie terminu przedawnienia, egzekucja może być prowadzona jedynie z przedmiotu hipoteki lub zastawu, a nie z innych składników majątku podatnika. Mimo to, sądy administracyjne konsekwentnie orzekają, że przepis o nieprzedawnianiu się podatków zabezpieczonych hipoteką jest niezgodny z Konstytucją RP i takie zobowiązania przedawniają się na zasadach ogólnych.

Podsumowanie

Podsumowując, w 2025 roku urząd skarbowy co do zasady może kontrolować podatki za lata 2020 i późniejsze. Jednak szereg czynników może wydłużyć ten okres, w szczególności postępowania egzekucyjne i karno-skarbowe. Szczególna uwaga skupiona jest na dochodach z najmu krótkoterminowego. Znajomość przepisów dotyczących przedawnienia podatków jest kluczowa dla każdego przedsiębiorcy i pozwala uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji finansowych. Warto pamiętać, że najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z urzędem skarbowym jest terminowe i prawidłowe rozliczanie podatków.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Kontrole Urzędu Skarbowego w 2025: Ile Lat Wstecz?, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.

Go up