Do kogo należy rafineria w Gdańsku?

Rafineria Gdańska: Kto jest właścicielem?

28/02/2025

Rating: 4.19 (6950 votes)

Wokół Rafinerii Gdańskiej narosło wiele pytań, szczególnie w kontekście fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos. Debaty publiczne i wypowiedzi polityków często wprowadzają zamieszanie, dlatego warto przyjrzeć się faktom i wyjaśnić, kto obecnie sprawuje kontrolę nad tym strategicznym aktywem. Niniejszy artykuł ma na celu rzetelne przedstawienie aktualnej sytuacji własnościowej Rafinerii Gdańskiej, rozwiewając wszelkie wątpliwości i prezentując korzyści płynące z przeprowadzonych zmian.

Do kogo należy rafineria w Gdańsku?
Większościowym właścicielem należącej wcześniej do Lotosu Rafinerii Gdańskiej jest ORLEN, a więc w dużej części również państwo polskie - podkreślił prezes Orlenu Daniel Obajtek, nawiązując do wypowiedzi polityków opozycji którzy twierdzili podczas debaty wyborczej TVP, że Polska straciła kontrolę nad Lotosem.
Spis treści

Kto kontroluje Rafinerię Gdańską?

Wbrew pojawiającym się w przestrzeni publicznej sugestiom, Polska nie utraciła kontroli nad Rafinerią Gdańską. Aktualnie, większościowym właścicielem Rafinerii Gdańskiej jest ORLEN. Prezes Orlenu, Daniel Obajtek, stanowczo podkreślił, że w wyniku fuzji z Lotosem, to właśnie polski koncern, w którym znaczący udział ma Skarb Państwa, kontroluje gdańską rafinerię. Udział Skarbu Państwa w Grupie ORLEN wzrósł do blisko 50 procent, co dodatkowo wzmacnia państwowy nadzór nad tym kluczowym przedsiębiorstwem.

Fuzja Orlenu i Lotosu – krok w stronę wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego

Połączenie ORLENU z Lotosem, a wcześniej także z PGNiG i Energą, było strategicznym ruchem mającym na celu stworzenie silnego, multieneregtycznego koncernu zdolnego do konkurowania na europejskim rynku. Prezes Obajtek argumentuje, że fuzja ta realnie wzmocniła bezpieczeństwo paliwowo-energetyczne nie tylko Polski, ale także regionu Europy Środkowo-Wschodniej, obejmującego Litwę, Czechy i Słowację. Silna pozycja koncernu na rynku przekłada się na stabilniejsze dostawy paliw i większą odporność na wahania cen surowców.

Warunki fuzji i partnerstwo z Saudi Aramco

Proces fuzji Orlenu z Lotosem, aby spełnić wymogi Komisji Europejskiej dotyczące konkurencji, wiązał się z pewnymi ustępstwami. Jednym z kluczowych elementów było sprzedanie 30% akcji Rafinerii Gdańskiej koncernowi Saudi Aramco. Jednocześnie, węgierski MOL przejął 417 stacji paliw Lotos w Polsce, a w zamian ORLEN nabył od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech i 41 na Słowacji. Te działania miały na celu zachowanie konkurencyjności na rynku paliw i uniknięcie monopolizacji.

Współpraca z Saudi Aramco, największym producentem ropy na świecie, przynosi Polsce strategiczne korzyści. Wynegocjowano długoterminowy kontrakt na dostawy ropy naftowej w ilości od 200 tys. do 337 tys. baryłek dziennie, z docelowym pułapem 400 tys. baryłek dziennie (20 mln ton rocznie). Te dostawy, łącznie z transakcją sprzedaży udziałów w rafinerii, mogą zaspokajać do 45% łącznego zapotrzebowania Grupy Orlen. Partnerstwo z Saudi Aramco to dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia w ropę i zmniejszenie zależności od jednego kierunku dostaw, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa energetycznego.

Korzyści z fuzji dla konsumentów i gospodarki

Fuzja Orlenu z Lotosem, pomimo pewnych kontrowersji, przynosi szereg korzyści dla polskiej gospodarki i konsumentów. Do najważniejszych zalet należą:

  • Wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski i regionu.
  • Dywersyfikacja źródeł dostaw ropy naftowej.
  • Stabilniejsze ceny paliw – dzięki silniejszej pozycji negocjacyjnej i długoterminowym kontraktom.
  • Rozwój silnego, polskiego koncernu multienergetycznego, zdolnego do inwestycji i innowacji.
  • Ekspansja zagraniczna ORLENU – przejęcie stacji paliw w Austrii i dalszy rozwój na rynkach europejskich.

Odpowiedź na zarzuty opozycji

W kontekście debat publicznych, pojawiają się głosy krytyczne dotyczące fuzji Orlenu z Lotosem, sugerujące utratę kontroli nad Rafinerią Gdańską i sprzedaż strategicznych aktywów. Prezes Orlenu, Daniel Obajtek, stanowczo odpiera te zarzuty, podkreślając, że większościowym właścicielem rafinerii jest ORLEN, a więc w dużej mierze państwo polskie. Przypomina również, że za rządów PO-PSL Rafineria Gdańska była przygotowywana do sprzedaży, a potencjalnymi kupcami miały być firmy z Rosji. Fuzja z Lotosem i partnerstwo z Saudi Aramco zabezpieczyły rafinerię przed niekorzystnymi scenariuszami i wzmocniły jej pozycję w strukturze silnego, polskiego koncernu.

Podsumowanie

Rafineria Gdańska pozostaje pod kontrolą polskiego kapitału, a ORLEN jest jej większościowym właścicielem. Fuzja z Lotosem i partnerstwo z Saudi Aramco wzmocniły bezpieczeństwo energetyczne Polski, zdywersyfikowały źródła dostaw ropy naftowej i utworzyły silny, polski koncern multienergetyczny. Krytyczne głosy opozycji, sugerujące utratę kontroli nad rafinerią, nie znajdują potwierdzenia w faktach. Aktualna struktura własnościowa i strategiczne partnerstwa gwarantują stabilność i rozwój Rafinerii Gdańskiej w ramach Grupy ORLEN, przynosząc korzyści polskiej gospodarce i konsumentom.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Kto jest aktualnie właścicielem Rafinerii Gdańskiej?
Większościowym właścicielem Rafinerii Gdańskiej jest ORLEN.
Czy Polska straciła kontrolę nad Rafinerią Gdańską?
Nie, Polska nie straciła kontroli. ORLEN, w którym znaczący udział ma Skarb Państwa, jest większościowym właścicielem rafinerii.
Dlaczego ORLEN sprzedał część udziałów w Rafinerii Gdańskiej Saudi Aramco?
Sprzedaż 30% udziałów Saudi Aramco była jednym z warunków Komisji Europejskiej, mającym na celu zachowanie konkurencji na rynku paliw. Jednocześnie, partnerstwo z Saudi Aramco przynosi korzyści w postaci długoterminowych dostaw ropy naftowej.
Jakie korzyści przyniosła fuzja Orlenu z Lotosem?
Fuzja wzmocniła bezpieczeństwo energetyczne Polski, zdywersyfikowała źródła dostaw ropy, ustabilizowała ceny paliw i stworzyła silny, polski koncern multienergetyczny.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Rafineria Gdańska: Kto jest właścicielem?, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.

Go up