Jakie opracowanie geodezyjne jest podstawą sporządzenia projektu sieci uzbrojenia terenu?

Koordynacja Sieci Uzbrojenia Terenu w Polsce

18/02/2025

Rating: 4.47 (5498 votes)

W dynamicznie rozwijającym się świecie infrastruktury miejskiej i wiejskiej, sieci uzbrojenia terenu stanowią krwiobieg nowoczesnych społeczności. Od dostarczania podstawowych mediów, takich jak woda i energia elektryczna, po umożliwianie komunikacji poprzez sieci telekomunikacyjne, ich sprawne funkcjonowanie jest fundamentem codziennego życia i działalności gospodarczej. W Polsce, kluczową rolę w zapewnieniu harmonijnego rozwoju tych sieci odgrywa proces koordynacji ich usytuowania. Artykuł ten ma na celu przybliżenie zasad koordynacji sieci uzbrojenia terenu, wyjaśnienie kto jest odpowiedzialny za ten proces oraz jakie aspekty obejmuje.

Co obejmuje geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu?
Geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu obejmuje informacje o projektowanych, znajdujących się w trakcie budowy oraz istniejących sieciach uzbrojenia terenu, ich usytuowaniu, przeznaczeniu oraz podstawowych parametrach technicznych, a także o podmiotach, które władają tymi sieciami.
Spis treści

Kto koordynuje usytuowanie sieci uzbrojenia terenu?

Centralną postacią odpowiedzialną za koordynację usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, przynajmniej na obszarach miast oraz w pasach drogowych na terenach zwartej zabudowy wiejskiej, jest starosta. To właśnie starosta, jako przedstawiciel administracji publicznej na szczeblu powiatowym, stoi na straży prawidłowego i efektywnego planowania przestrzennego w zakresie infrastruktury podziemnej i naziemnej.

Koordynacja ta odbywa się w formie narad koordynacyjnych, które są organizowane przez starostę. Narady te stanowią forum wymiany informacji i uzgodnień pomiędzy różnymi stronami zaangażowanymi w proces inwestycyjny, takimi jak inwestorzy, projektanci, gestorzy sieci oraz przedstawiciele samorządu terytorialnego.

Kto odpowiada za koordynację usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu?
Usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast oraz w pasach drogowych na terenach istniejącej lub projektowanej zwartej zabudowy obszarów wiejskich koordynuje się na naradach organizowanych przez starostę.17 maj 2022

Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie projekty sieci uzbrojenia terenu podlegają obowiązkowej koordynacji na naradach starosty. Wyłączone z tego procesu są projekty dotyczące:

  • Przyłączy do sieci uzbrojenia terenu, czyli krótkich odcinków sieci łączących budynki z główną siecią.
  • Sieci uzbrojenia terenu, które w całości znajdują się w granicach jednej działki budowlanej.

Wyłączenie to ma na celu uproszczenie procedur i uniknięcie nadmiernego biurokratyzmu w przypadku mniejszych inwestycji, które nie mają istotnego wpływu na infrastrukturę zewnętrzną.

Jak przebiega proces koordynacji? Narada Koordynacyjna krok po kroku

Proces koordynacji usytuowania sieci uzbrojenia terenu inicjowany jest na wniosek inwestora lub projektanta. Wniosek ten, wraz z propozycją usytuowania projektowanej sieci, składany jest do starosty. Kluczowym elementem wniosku jest plan sytuacyjny, który przedstawia zamierzone usytuowanie sieci na mapie terenu.

Po otrzymaniu wniosku, starosta podejmuje działania mające na celu zorganizowanie narady koordynacyjnej. Do jego zadań należy:

  • Wyznaczenie sposobu, terminu i miejsca narady. Starosta ma za zadanie ustalić dogodny dla wszystkich stron termin i miejsce spotkania, uwzględniając specyfikę projektu i dostępność uczestników.
  • Zawiadomienie o naradzie wszystkich zainteresowanych stron. Zawiadomienie powinno zawierać informację o terminie, miejscu i przedmiocie narady, a także kopię planu sytuacyjnego (lub informację o miejscu i terminie zapoznania się z nim).

Termin narady koordynacyjnej jest ściśle określony przepisami. Narada powinna odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przez starostę planu sytuacyjnego od inwestora lub projektanta. Krótki termin ma na celu przyspieszenie procesu inwestycyjnego i uniknięcie zbędnych opóźnień.

Jakie są sieci uzbrojenia terenu?
Sieć uzbrojenia terenu to wszelkiego rodzaju nadziemne, naziemne i podziemne przewody i urządzenia: wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne i inne, z wyłączeniem urządzeń melioracji szczegółowych, a także podziemne budowle, które w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej ...

Warto podkreślić, że narada koordynacyjna jest otwartym forum, na którym mogą być poruszane różne kwestie związane z usytuowaniem sieci uzbrojenia terenu. Oprócz obowiązkowych uczestników, na wniosek:

  • Inwestora lub projektanta sieci
  • Podmiotu władającego siecią uzbrojenia terenu (np. przedsiębiorstwa wodociągowego, energetycznego)
  • Wójta, burmistrza lub prezydenta miasta

przedmiotem narady mogą być również:

  • Usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach innych niż miasta i zwarte zabudowy wiejskie. Chociaż koordynacja na tych obszarach nie jest obowiązkowa, może być uzasadniona w przypadkach, gdy istnieje ryzyko kolizji z istniejącą infrastrukturą.
  • Usytuowanie przyłączy. Podobnie jak w poprzednim punkcie, koordynacja przyłączy, choć zazwyczaj nieobowiązkowa, może być wskazana w specyficznych sytuacjach, np. w gęsto zabudowanych obszarach miejskich.

Elastyczność procesu koordynacji pozwala na dostosowanie go do specyfiki każdego projektu i uwzględnienie potencjalnych problemów, które mogą pojawić się na etapie realizacji.

Jakie są sieci uzbrojenia terenu? Klasyfikacja i przykłady

Sieci uzbrojenia terenu to szerokie pojęcie, obejmujące różnorodne instalacje i urządzenia, które służą do dostarczania mediów i usług niezbędnych do funkcjonowania społeczeństwa. Definicja sieci uzbrojenia terenu, zgodnie z przepisami prawa, obejmuje wszelkiego rodzaju:

  • Przewody i urządzenia wodociągowe. Służą do dostarczania wody pitnej i przemysłowej, a także do odprowadzania wody deszczowej.
  • Przewody i urządzenia kanalizacyjne. Umożliwiają odprowadzanie ścieków sanitarnych i przemysłowych.
  • Przewody i urządzenia gazowe. Służą do przesyłania gazu ziemnego, propanu-butanu i innych gazów paliwowych.
  • Przewody i urządzenia cieplne. Umożliwiają dostarczanie ciepła do ogrzewania budynków i wody użytkowej.
  • Przewody i urządzenia telekomunikacyjne. Służą do przesyłania sygnałów telefonicznych, internetowych i telewizyjnych.
  • Przewody i urządzenia elektroenergetyczne. Umożliwiają przesyłanie energii elektrycznej.
  • Inne przewody i urządzenia. Definicja jest otwarta i obejmuje również inne rodzaje sieci, które mogą pojawić się w przyszłości, np. sieci światłowodowe, sieci ciepłownicze niskotemperaturowe, sieci dystrybucji sprężonego powietrza.

Warto zwrócić uwagę na wyłączenia z definicji sieci uzbrojenia terenu. Nie zalicza się do nich:

  • Urządzeń melioracji szczegółowych. Są to urządzenia służące do regulacji stosunków wodnych na terenach rolnych, np. rowy melioracyjne, dreny.
  • Podziemnych budowli, które w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej są budynkami. Chodzi tutaj o budowle podziemne o charakterze kubaturowym, np. parkingi podziemne, tunele metra.

Klasyfikacja sieci uzbrojenia terenu może być różna, w zależności od kryteriów. Najczęściej stosowany jest podział ze względu na rodzaj medium przesyłanego przez sieć (wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, etc.) lub ze względu na usytuowanie (nadziemne, naziemne, podziemne).

Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu

Geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu (GESUT) stanowi integralną część systemu informacji o terenie. Jest to zbiór danych przestrzennych i opisowych, który zawiera informacje o lokalizacji, rodzaju, parametrach technicznych i właścicielach sieci uzbrojenia terenu. GESUT jest prowadzona przez organy administracji geodezyjnej i kartograficznej i stanowi podstawowe źródło informacji o infrastrukturze podziemnej i naziemnej dla planowania przestrzennego, projektowania inwestycji, zarządzania kryzysowego i wielu innych celów.

Kto odpowiada za koordynację usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu?
Usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast oraz w pasach drogowych na terenach istniejącej lub projektowanej zwartej zabudowy obszarów wiejskich koordynuje się na naradach organizowanych przez starostę.17 maj 2022

Dokładny zakres danych gromadzonych w GESUT jest regulowany przepisami prawa. Ewidencja ta obejmuje m.in.:

  • Położenie przestrzenne sieci. Precyzyjne dane geodezyjne określające lokalizację sieci na mapie terenu.
  • Rodzaj sieci (wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa, etc.).
  • Przeznaczenie sieci (np. sieć wodociągowa pitna, sieć kanalizacyjna sanitarna).
  • Materiały, z których wykonana jest sieć (np. rury stalowe, rury PVC).
  • Średnice przewodów.
  • Głębokość ułożenia.
  • Daty budowy i modernizacji.
  • Dane właścicieli i zarządców sieci.

Aktualizacja danych w GESUT jest obowiązkiem gestorów sieci. Regularne i rzetelne aktualizowanie ewidencji jest kluczowe dla jej wiarygodności i użyteczności.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  1. Kto jest odpowiedzialny za koordynację usytuowania sieci uzbrojenia terenu?
    Na obszarach miast i w pasach drogowych na terenach zwartej zabudowy wiejskiej, odpowiedzialność za koordynację ponosi starosta.
  2. Czym jest narada koordynacyjna?
    Narada koordynacyjna to spotkanie organizowane przez starostę, mające na celu uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu pomiędzy inwestorami, projektantami, gestorami sieci i przedstawicielami samorządu.
  3. Jakie sieci uzbrojenia terenu podlegają koordynacji?
    Koordynacji podlegają projekty sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast i w pasach drogowych na terenach zwartej zabudowy wiejskiej, z wyłączeniem przyłączy i sieci w granicach działki budowlanej (chyba że wnioskodawcy zażądają koordynacji).
  4. W jakim terminie powinna odbyć się narada koordynacyjna?
    Narada koordynacyjna powinna odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania przez starostę planu sytuacyjnego.
  5. Co to jest geodezyjna ewidencja sieci uzbrojenia terenu (GESUT)?
    GESUT to zbiór danych przestrzennych i opisowych o sieciach uzbrojenia terenu, prowadzony przez organy administracji geodezyjnej i kartograficznej. Stanowi podstawowe źródło informacji o infrastrukturze podziemnej i naziemnej.

Podsumowanie

Proces koordynacji usytuowania sieci uzbrojenia terenu w Polsce, z naradą koordynacyjną organizowaną przez starostę na czele, jest kluczowym elementem efektywnego planowania i rozwoju infrastruktury. Zrozumienie zasad tego procesu, rodzajów sieci uzbrojenia terenu oraz roli geodezyjnej ewidencji jest niezbędne dla wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego. Dzięki sprawnie działającej koordynacji, możliwe jest uniknięcie kolizji, minimalizacja kosztów i zapewnienie harmonijnego rozwoju przestrzennego, z korzyścią dla społeczeństwa i środowiska.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do Koordynacja Sieci Uzbrojenia Terenu w Polsce, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.

Go up