Kto może przeprowadzić Audyt wewnętrzny?

PKD dla inspektora nadzoru budowlanego a VAT

01/03/2025

Rating: 4.06 (3685 votes)

Wybór odpowiedniego kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest kluczowy dla każdego przedsiębiorcy, w tym również dla inspektorów nadzoru budowlanego. Kod PKD determinuje zakres działalności, a co za tym idzie, może wpływać na kwestie podatkowe, w tym na możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej kodowi PKD 71.12.Z, często stosowanemu w kontekście usług inżynierskich, w tym nadzoru budowlanego, oraz jego implikacjom podatkowym, opierając się na interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Jaka jest różnica pomiędzy audytem nadzorczym a audytem certyfikującym?
Audyt nadzoru Zazwyczaj przeprowadza się je corocznie. Różnica między certyfikacją a nadzorem polega na tym, że nadzór zazwyczaj przeprowadza się na miejscu za jednym razem i nie wydaje się żadnego certyfikatu po audycie .
Spis treści

PKD 71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne

Kod PKD 71.12.Z obejmuje szeroki zakres działalności związanej z inżynierią i doradztwem technicznym. Zgodnie z klasyfikacją, kod ten odnosi się do:

  • wykonywania projektów inżynierskich i budowlanych,
  • doradztwa technicznego związanego z tymi projektami.

W praktyce, inspektorzy nadzoru budowlanego często wybierają ten kod PKD rejestrując swoją działalność gospodarczą. Wynika to z faktu, że w klasyfikacji PKD nie ma odrębnego, dedykowanego kodu wyłącznie dla usług nadzoru budowlanego. Jednakże, włączenie do kodu 71.12.Z frazy „doradztwo techniczne” rodzi pewne wątpliwości, szczególnie w kontekście zwolnienia z podatku VAT.

Zwolnienie z VAT a usługi doradcze – Interpretacja KIS

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość zwolnienia z VAT dla drobnych przedsiębiorców, których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Jednakże, art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy wyłącza z tego zwolnienia podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa (z pewnymi wyjątkami, które nie dotyczą nadzoru budowlanego).

Pojawia się zatem pytanie: czy inspektor nadzoru budowlanego, działający pod kodem PKD 71.12.Z, świadczy usługi doradcze i tym samym traci prawo do zwolnienia z VAT? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i wymaga interpretacji. Kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy formalnym wpisem PKD a faktycznie wykonywanymi czynnościami.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2017 roku nr 0112-KDIL4.4012.487.2017.1.JKU zajął stanowisko w sprawie inspektora nadzoru budowlanego, który zarejestrował działalność pod kodem PKD 71.12.Z, ale w rzeczywistości wykonywał wyłącznie czynności w zakresie inżynierii budowlanej, nie świadcząc usług doradczych. Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, zapytał, czy pomimo wpisanego kodu PKD 71.12.Z, może skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli jego sprzedaż nie przekroczyła limitu 200 000 zł, a faktycznie nie świadczy usług doradczych.

Stanowisko Dyrektora KIS – Kluczowe rozróżnienie

Dyrektor KIS w swojej interpretacji podkreślił, że decydujące znaczenie ma faktyczny zakres wykonywanych czynności, a nie jedynie formalny wpis kodu PKD. Organ podatkowy odwołał się do definicji „doradztwa” zawartej w Słowniku Języka Polskiego PWN, wskazując, że doradztwo to „udzielenie porady, wskazanie sposobu postępowania w jakiejś sprawie”. W kontekście usług, doradztwo to udzielanie fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych, finansowych, czy technicznych.

Jednakże, w przypadku inspektora nadzoru budowlanego, Dyrektor KIS uznał, że usługi świadczone przez wnioskodawcę, mimo sklasyfikowania ich pod kodem PKD 71.12.Z, nie stanowią usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, o ile faktycznie ograniczają się do czynności inżynierskich i nie obejmują udzielania porad w rozumieniu doradztwa.

Zatem, kluczowym wnioskiem z interpretacji Dyrektora KIS jest to, że:

  • Wpisanie kodu PKD 71.12.Z nie automatycznie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT.
  • Decydujące znaczenie ma faktyczny zakres wykonywanych usług.
  • Jeśli inspektor nadzoru budowlanego wykonuje wyłącznie czynności inżynierskie, nie świadcząc faktycznie usług doradczych, może skorzystać ze zwolnienia z VAT (o ile spełnia pozostałe warunki, np. limit sprzedaży).

Jakie usługi inspektora nadzoru budowlanego nie są doradztwem?

Aby lepiej zrozumieć, jakie czynności inspektora nadzoru budowlanego nie są traktowane jako doradztwo w kontekście VAT, warto wymienić przykładowe zadania, które mieszczą się w ramach „czynności inżynierskich”:

  • Kontrola zgodności realizacji budowy z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę.
  • Sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych materiałów budowlanych.
  • Potwierdzanie faktycznie wykonanych robót i ich zgodności z dokumentacją.
  • Weryfikacja i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających.
  • Uczestnictwo w naradach koordynacyjnych.
  • Kontrola rozliczeń budowy.
  • Współdziałanie z kierownikiem budowy i innymi uczestnikami procesu budowlanego.

Powyższe czynności, choć wymagają wiedzy technicznej i doświadczenia, z reguły nie są uznawane za usługi doradcze w rozumieniu przepisów o VAT, jeśli inspektor nie wychodzi poza zakres swoich podstawowych obowiązków i nie udziela dodatkowych, odrębnych porad.

Jak poprawnie się pisze audyt?
w sprawie audytu i auditu Rada Języka Polskiego wypowiadała się niejednokrotnie – zawsze staliśmy na stanowisku, że jedyną poprawną formą jest audyt, ponieważ obcojęzyczne połączenie di przybiera w polszczyźnie formę dy (por. dyrektor, abdykować, akredytacja itp.).23 lut 2021

Kiedy usługi inspektora nadzoru mogą być uznane za doradztwo?

Sytuacja może ulec zmianie, jeśli inspektor nadzoru budowlanego, poza standardowymi obowiązkami, zacznie świadczyć usługi o charakterze doradztwa technicznego, wykraczające poza zakres kontroli i nadzoru. Przykładowo, usługi doradcze mogłyby obejmować:

  • Opracowywanie ekspertyz technicznych na zlecenie inwestora, niezwiązanych bezpośrednio z bieżącym nadzorem nad daną budową.
  • Udzielanie szczegółowych porad technicznych dotyczących wyboru materiałów, technologii budowlanych, rozwiązań projektowych, wykraczających poza standardową kontrolę zgodności z projektem.
  • Prowadzenie szkoleń lub warsztatów z zakresu technologii budowlanych, prawa budowlanego, etc.
  • Konsultacje techniczne dla inwestorów, deweloperów, firm budowlanych w zakresie szeroko pojętej inżynierii budowlanej, niezwiązane bezpośrednio z konkretnym projektem budowlanym, nad którym sprawuje nadzór.

W takich przypadkach, usługi inspektora nadzoru budowlanego mogą zostać zakwalifikowane jako usługi doradcze, co może skutkować utratą prawa do zwolnienia z VAT, nawet jeśli działalność jest zarejestrowana pod kodem PKD 71.12.Z.

Podsumowanie i wnioski praktyczne

Wybór kodu PKD 71.12.Z dla inspektora nadzoru budowlanego jest powszechny i uzasadniony, biorąc pod uwagę szeroki zakres działalności inżynierskiej, jaką obejmuje ten kod. Jednakże, obecność w tym kodzie frazy „doradztwo techniczne” nie przesądza automatycznie o braku możliwości skorzystania ze zwolnienia z VAT.

Kluczowym czynnikiem jest faktyczny zakres świadczonych usług. Jeśli inspektor nadzoru budowlanego wykonuje wyłącznie standardowe czynności kontrolne i nadzorcze, typowe dla tej funkcji, i nie świadczy usług doradczych w rozumieniu przepisów o VAT, ma prawo do zwolnienia z VAT, o ile spełnia pozostałe warunki ustawowe.

Aby uniknąć wątpliwości i potencjalnych sporów z organami podatkowymi, inspektorzy nadzoru budowlanego powinni:

  1. Dokładnie określić zakres swojej działalności i upewnić się, że faktycznie wykonywane czynności mieszczą się w ramach nadzoru budowlanego i nie wykraczają poza nie w kierunku usług doradczych.
  2. Monitorować wartość sprzedaży i upewnić się, że nie przekracza limitu 200 000 zł, jeśli chcą korzystać ze zwolnienia z VAT.
  3. W przypadku świadczenia usług, które mogłyby zostać uznane za doradcze (np. ekspertyzy, konsultacje techniczne wykraczające poza nadzór), rozważyć rezygnację ze zwolnienia z VAT i zarejestrowanie się jako czynny podatnik VAT, aby uniknąć ryzyka zakwestionowania zwolnienia przez organy podatkowe.
  4. W razie wątpliwości, wystąpić o indywidualną interpretację podatkową, opisując szczegółowo zakres świadczonych usług.

Pamiętajmy, że interpretacje podatkowe, takie jak ta Dyrektora KIS, są cennym źródłem wiedzy i wskazówek, ale zawsze należy analizować swoją indywidualną sytuację i dostosować do niej swoje działania.

Czym jest audyt jakości? Krótkie porównanie

W kontekście kontroli i weryfikacji, warto wspomnieć o audycie jakości, który choć dotyczy innej dziedziny, również polega na ocenie zgodności i efektywności. Audyt jakości to systematyczny i niezależny proces oceny, mający na celu ustalenie, czy działania związane z jakością i ich wyniki są zgodne z zaplanowanymi ustaleniami oraz czy ustalenia te są skutecznie wdrożone i pozwalają na osiągnięcie celów.

Podczas gdy nadzór budowlany koncentruje się na kontroli zgodności realizacji konkretnego projektu budowlanego z przepisami i dokumentacją, audyt jakości jest szerszym pojęciem, obejmującym ocenę systemów zarządzania jakością w organizacji. Audyt jakości może dotyczyć różnych aspektów działalności przedsiębiorstwa, w tym procesów produkcyjnych, usług, systemów zarządzania, a nawet dokumentacji. Może być przeprowadzany zarówno wewnętrznie (audyt wewnętrzny) jak i przez zewnętrzną, niezależną jednostkę (audyt zewnętrzny).

Poniżej przedstawiono tabelę porównawczą, zestawiającą kluczowe różnice między nadzorem budowlanym a audytem jakości:

KryteriumNadzór BudowlanyAudyt Jakości
CelKontrola zgodności realizacji konkretnego projektu budowlanego z przepisami i dokumentacją.Ocena systemów zarządzania jakością w organizacji, ich zgodności i efektywności.
ZakresKonkretny projekt budowlany.Systemy zarządzania jakością, procesy, usługi, produkty, dokumentacja w całej organizacji lub jej części.
CzęstotliwośćCiągły proces w trakcie realizacji budowy.Okresowy (np. roczny, kwartalny), w zależności od potrzeb i wymagań.
WykonawcyInspektor nadzoru budowlanego, kierownik budowy.Audytorzy jakości (wewnętrzni lub zewnętrzni).
Podstawa prawnaPrawo budowlane, inne przepisy techniczno-budowlane.Normy ISO (np. ISO 9001), standardy branżowe, wewnętrzne procedury organizacji.

Zarówno nadzór budowlany jak i audyt jakości pełnią istotną rolę w zapewnieniu jakości i zgodności, choć w różnych obszarach i na różną skalę. Zrozumienie różnic i podobieństw między nimi pozwala na lepsze docenienie znaczenia obu tych funkcji.

Jeśli chcesz poznać inne artykuły podobne do PKD dla inspektora nadzoru budowlanego a VAT, możesz odwiedzić kategorię Rachunkowość.

Go up